tiistai 7. heinäkuuta 2009

Todellisia unia

Näin toissa yönä kaksi hyvinkin todellista unta.
Ensimmäinen uni on sama minkä olen nähnyt joskus nuorempana. Istun pyöreässä saunassa, jonka keskellä on aukko jossa on tikapuut itse saunaan. Olen tonttujen kanssa saunomassa. Utelen miten tontut syntyvät, ja vieressäni juuri syntyy tonttu. Läjästä neonvihreää mönjää pynkee ulos tonttu. Istun lauteilla ja yhtäkkiä alan kasvamaan. Kasvan omaan kokooni ja pääni osuu jo saunan kattoon. Minua alkaa ahdistaa kuumuus ja tuntuu siltä kun olisin loukussa, en saa henkeä, herään.

Kävin suomalaisessa kirjakaupassa ja pienen etsimisen jälkeen löysin unien tulkinta kirjan ja löysin kohdan tontut. Minulla on siis olo, että minua ei huomioida tarpeeksi, tai mielenkiintojani ei arvosteta. Vaihtoehtoisena olisi, että se liittyy jouluun, joka tässä heinäkuussa tuntuu hiukka oudolta.

Seuraavassa unessa olen valkoisessa huoneessa, jossa on vaalean siniset verhot, ja aurinko paistaa suoraan ikkunasta verhojen läpi ja valaisee huoneen. Olen ystäväni S:n kanssa. Ystäväni S on jotenkin harmaa ja katoamassa pois, hän on surullinen ja masentunut. Yritän lohduttaa häntä, mutta se ei tunnu tehoavan. Yhtäkkiä S:n viereen ilmestyy toinen S. Heitä on kaksi. Yhtäkkiä heitä on kaksi täysin samanlaista olentoa. Toinen S on vaan kirkkaampi, hän vilkaisee minua halveksuvasti ja välinpitämättömästi ja alkaa keskustella Surullisen S:n kanssa. Yritän kysyä surulliselta S:ltä miksi heitä on kaksi, olenko minä tullut hulluksi, miksi hän keskustelee sille?, en saa vastausta. Minua pelottaa, alan mennä hiukka paniikkiin ja ehdotan itselleni, että jos tämä kaikki on unta ja nyt haluan herätä. Yritän herätä, avata silmäni, mutta en herää. Minua pelottaa vielä enemmän alkaessani luulla sen oikeasti olevan totta, sitten yhtäkkiä heräänki. Vieressäni makaa Aaga hauva, miten ihanaa se voikin olla mitättömien pelkokuolemaahdistus painajaisten jälkeen, oma vierustoveri jota voi halata.

-Edi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti